بررسی حدیث پیامبر(ص) مبنی بر«حسین منی و أنا من حسین»
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۴۴۸۶
حضرت سیدالشهدا علیه السلام درواقع یک آینه صاف، زلال، پاک و گویا در برابر پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله است که نورهایی را که از آن حضرت میگیرد، منعکس میکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام محمود اسماعیلی نسب، محقق تاریخ اسلام و شیعه در یادداشتی به بررسی تفسیر حدیث مشهوری از پیغمبر اکرم (ص) درباره امام حسین (ع) پرداخت و نوشت: خواندن زیارت عاشورا در بسیاری از روزهای سال توصیه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین در روایات آمده است که خداوند در روز عرفه به زوار امام حسین علیه السلام و افرادی که در عرفه حضور دارند، نظر میکند. از مجموع این روایات چنین به دست میآید که ماجرای امام حسین علیه السلام یک قضیه فردی نبوده، بلکه قضیه عمومی دین بوده است. به بیان دیگر بحث شخص مطرح نیست. اگرچه شخص امام حسین علیه السلام به همه چیز جوهر داده و در نقطه مرکزی تشعشع دینی قرار گرفته است. وقتی به این محور نزدیک میشویم، عملاً وارد حوزهای شدهایم که به آن حوزه دین گفته میشود.
نمونه کامل سبک زندگی در کربلا رقم خورد/ ماجرای فرزندانی که پدران خود را تا اوج سعادت یاری کردندپاسخ علمای دینی به شبهه افکنی ها درباره مرقد مطهر حضرت رقیه(س)درسهایی از حضرت زینب(س) در اسارتسبک زندگی شخصیتی غیر معصوم با زیارتنامه مخصوص/ چرا به حضرت عباس (ع) ابوالفضل و باب الحوائج گفته میشود؟
روایتی از پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله وجود دارد که: «حسین منی و أنا من حسین؛ حسین از من است و من هم از حسینم» چنین روایتی درباره حضرت امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی علیه السلام هم وجود دارد اما موضوع بحث فعلی ما امام حسین علیه السلام است.
سؤالی که طرح میشود این است که «أنا من حسین» یعنی چه؟ مثالی برای روشن شدن مفهوم روایت «آنا من حسین و حسین منی» میزنم. اگر یک شمع را در برابر یک آینه قرار دهید، یک تصویر به دست میآید. اما اگر یک شمع و دو آینه را در برابر هم قرار دهیم، از شمع بینهایت تصویر ایجاد میشود. البته شمع واحد اگر نباشد که هیچ؛ یعنی اگر خدای تعالی نباشد آینه بیهوده است و هیچ تصویری به دست نمیدهد.
اما خدا، آینهای به نام پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله و آینه دیگری به نام سیدالشهدا علیه السلام دارد. حال تصویر را در هر کدام که نگاه کنیم، نمیتوانیم بگوییم تصویر از کدام آینه است؛ چون بینهایت تصویر است و لذا بینهایت جاودانگی دین.
بنابراین حضرت سیدالشهدا علیه السلام درواقع یک آینه صاف، زلال، پاک و گویا در برابر پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله است که نورهایی را که از آن حضرت میگیرد، منعکس میکند. آن نورهایی که از پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله گرفته «حسین منی» است اما چون یک آینه است در برابر آن حضرت دوباره تصویر جدیدی ایجاد میشود. به همین دلیل است که بیشتر از 1400 سال است که ما به طور زنده و نه تاریخی، با پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله و امام حسین علیه السلام ارتباط برقرار میکنیم.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه محرم کربلا امام حسین ع پیامبر ص ماه محرم کربلا امام حسین ع پیامبر ص پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله امام حسین علیه السلام حسین منی من حسین آن حضرت یک آینه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حب به اهل بیت موجب تقریب است
به گزارش خبرنگار حوزه استانها خبرگزاری تقریب، ماموستا اقبال بهمنی امروز در جلسه تقریب با اشاره به شهدای تقریبی اظهار داشت: شهید دکتر رمضان البیوتی بهار امسال در سنگر محراب و منبر به شهادت رسیدند و از علمای تقریبی کشور سوریه بودند که کتابها و تألیفات زیادی در راستای وحدت جامعه اسلامی و مبارزه با افراطی گری داشتند.
وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم گفت: همیشه ارائه علم و دانش اگر با عشق و محبت توأم باشد بیشتر در دلها جا می گیرد به طوری که اکثر علمای ما تلاش کردند علم و دانش را در قالب شعر و ذوق و عشق و محبت و عرفان ارائه دهند.
تقریب از دیدگاه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
ماموستا بهمنی در ادامه گفت: در مورد ابعاد تقریب از دیدگاه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، روایتی است که شخصی از حضرت فرمودند آیا نماز خواندن پشت سر عالم اهل سنت درست است یا نه؟ ایشان پاسخ دادند: اگر کسی پشت سر عالم اهل سنت نماز بخواند انگار پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نماز خوانده است.
تقریب از دیدگاه امام شافعی
وی در ادامه به ابعاد تقریبی امام شافعی اشاره کرد و بیان داشت: حضرت امام شافعی هم دوره خلافت عباسیان بوده که تبلیغات زیاد و گسترده ای بر ضد اهل بیت علیه السلام می شد و هر کسی که به اهل بیت محبت نشان می داد به او می گفتند این فرد رافضی است و از دین خارج شده است این در حالی است که حضرت امام شافعی خیلی محبت به اهل بیت علیه السلام داشتند و ایشان در مقابل کسانی که به او توهین می کردند می گفتند اگر حب به اهل بیت پیامبر اکرم رافضی گری است پس به همه انسانها و جنها اعلام کنید که امام شافعی رافضی است این دیدگاه تقریبی است يعني حب به اهل بیت نباید باعث اختلاف باشد بلکه باید باعث تقریب باشد.
تقریب از دیدگاه مقام معظم رهبری
منتخب مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به دیدگاه تقریبی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: سالهای پیش سوالی از ایشان مطرح شد که آیا توهین کردن به امهات المومنین جایز است یا نه؟ در اینجا فتوایی از سوی مقام معظم رهبری صادر شد که توهین به زوجات پیامبر بزرگوار اسلام حرام شرعی است که این یک دیدگاه تقریبی است.
انتهای پیام/